top of page

Een interview met.. Gierige Gerda!

Wie kent haar niet? Zowel Editie NL en Koffietijd hebben haar al ontdekt; Gierige Gerda aka Minke. Wij wilden ook graag meer over haar weten en stelden haar de volgende vragen. Ook krijgen we een sneakpeak in haar persoonlijk aangelegde voorraad! Lees snel verder...

Zou je wat over jezelf kunnen vertellen?

Ik ben Minke, maar beter bekend als Gierige Gerda. Ik heb van koopjesjagen een sport gemaakt en probeer van zo min mogelijk geld rond te komen, zonder daarmee in te leveren op kwaliteitsproducten en lekker eten.

Wat doe je in het dagelijkse leven?

Ik werk momenteel full time in een administratieve functie, maar het blijft in deze sector moeilijk om een goede stabiele baan te vinden. Ik woon alleen, maar heb wel een vriend. Hij vind mijn hobby niet vervelend, bespaard er zelf natuurlijk ook goed door.

Hoe kom je op je bijnaam; Gierige Gerda

Voordat ik mijn aankopen en deals op internet deelde waren mijn vrienden het slachtoffer. Telkens kwam ik weer aan met mijn cashbacks en kortingen tot wel 75% en op een gegeven moment werd het een grapje: 'Daar komt Gierige Gerda weer aan hoor!' Die naam bleef een beetje hangen en toen bedacht ik me dat ik meer mensen kon gaan helpen en ben ik mijn Instagram begonnen.

Vanwaar de interesse om te gaan besparen?

Ik ben de afgelopen jaren nogal een pechvogel geweest wat betreft werk, met jaarcontracten die daarna niet verlengd werden, uren die werden gekort en een niet heel denderend cv is heb ik in heel mijn volwassen leven nog nooit een stabiel inkomen gehad. Ik was dus altijd al heel erg op de aanbiedingen, maar toen in 2016 mijn relatie over ging moest er wat meer veranderen met mijn 16-uren contract, gelukkig kon ik vaak meer werken en was het uurloon prima, maar mijn besteedbaar inkomen was om verdrietig van te worden en dus besloot ik nog meer te besparen waar het kon. Toen ik begin dit jaar 'gewoon' 40 uur ging werken en mijn besteedbaar inkomen groeide ben ik me meer gaan richten op voorraad opbouw. Want als je maar 20 euro hebt in een week, is 10 euro aan wc papier uitgeven heel moeilijk en dat wil ik in de toekomst niet meer meemaken.

Hoe veel tijd steek je in het achterhalen van kortingen?

Ik ben, ook doordat ik mijn aanbiedingen dus ook deel op Instagram wat meer dan nodig bezig met het zoeken van aanbiedingen. Ik vertelde bij EditieNL ook dat ik soms op donderdagavond wakker blijf om de deals te zien van Albert Heijn die op de maandag erna in gaan. Dat is natuurlijk een beetje gek en heeft ook geen enkel nut, maar er zijn ook mensen die om 3 uur 'snachts op staan om een Formule 1 race te kunnen zien, ik denk dat mensen met een hobby daar wel makkelijker gekke dingen voor doen. Ik zou anderen vooral aanraden om in het weekend de folders goed door te lezen, een weekmenu te maken en door de week heen de verschillende supermarkten af te gaan met je boodschappenlijst. Rij niet te ver om voor een supermarkt, ga niet 7 dagen langs 7 verschillende supermarkten, maar kies die 1 of 2 (hooguit 3, als je ook perse langs de Lidl of Aldi wil) die die week de beste deals hebben. Pak de fiets als dat kan en het allerbelangrijkste; hou je aan je boodschappenlijst.

Wat vind jij nou echt een goeie actie?

Ik word pas echt blij van een actie als de korting meer is dan 50% en ik sla in zo'n geval ook echt wel goed in. De helft korting (meestal in de vorm van 1+1 gratis) komt vaak zat voor en die vind je dan ook bijna niet in mijn voorraad (tenzij het toch zeldzaam is op een product.)

Wanneer bepaal je of je wel of niet iets meeneemt uit de supermarkt?

Zoals ik dus al zeg; ik moet iets echt NODIG hebben wil ik het kopen bij een actie die 50% of minder korting geeft, van sommige items (bv thee) weet ik dat 2e halve prijs de beste deal is en deze koop ik dan in zodat ik vooruit kan tot de volgende actie. Als dingen die ik gebruik echt een goede prijs hebben gaan ze ook mee. Groenten koop ik in het seizoen en alleen als die een bepaalde prijs hebben (bloemkool 99 cent of minder, bijvoorbeeld). Vlees probeer ik vooral op te besparen door het minder tot niet te eten. Ik vind daarbij goedkoopst niet het belangrijkste en probeer een middenweg te vinden tussen prijs en beter leven.

Heb je wel eens een fout gemaakt met een scoupy of korting?

Mijn grootste en domste fout die ik heb gemaakt was op vakantie in Frankrijk, afgelopen september. Ik ging naar de Carrefour en werd overweldigd door de geweldige aanbiedingen en gooide mijn karretje dus vol. Helaas bleek bij de kassa dat ik een klantenkaart had moeten hebben, mijn Frans was niet goed genoeg om me eruit te lullen en ik heb dus overal de volle prijs voor betaald.

Vond je het spannend geïnterviewd te worden voor Editie NL?

Het was niet gewoon spannend om bezoek te krijgen van Editie NL, het was eigenlijk doodeng. Het moment dat het programma begon en je mijn hoofd groot op tv zag kromp mijn maag nogmaals ineen en ik heb veel tranen gelaten van de spanning. Maar het was uiteindelijk super leuk!

Heb je hier veel reacties op gekregen van mensen in je buurt?

Ik ben nog niet herkend op straat, haha, maar mijn naaste omgeving vind het heel leuk. Op internet zijn de reacties soms minder positief, maar ik heb het idee dat dat ook vaak komt doordat wat zij zien maar zo'n klein deel is van mijn verhaal. En ook nu in dit stuk kan ik niet alles vertellen, dus mensen zullen zelf dingen in gaan vullen. Ik vind het niet erg, er zijn genoeg mensen die wel leuk reageren en die zelfs allerlei tips van me willen. En voor die mensen doe ik het.

Waar kunnen we meer van jouw hobby zien?

Ik deel mijn beste deals op instagram.com/gierigegerda, op facebook.com/gierigegerda en ik ga binnenkort de moed verzamelen om een YouTube kanaal te beginnen, tot die tijd hou ik ook elke week een instalive op dinsdag of woensdag waarbij iedereen vragen kan stellen.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?

Ik durf niet zo goed meer vooruit te dromen, 5 jaar geleden was mijn toekomstbeeld zo veel anders dan zoals mijn leven nu is. Natuurlijk jaag ik wel bepaalde dingen na, maar ik kijk liever niet verder vooruit dan een paar maanden tot een jaar en ik hoop vooral dat ik in de komende maanden alleen maar meer

mensen kan verwelkomen op mijn Insta, dat mijn YouTube filmpjes goed bekeken worden en dat ik mensen kan helpen om niet (dieper) in de financiele problemen te komen.

En tot slot; mogen wij een kijkje nemen in de door jou aangelegde voorraad?

Bedankt Minke, voor jouw geweldige verhaal en een kijkje achter de schermen! We wensen je veel geluk toe en kunnen niet wachten tot je je Youtube kanaal begint.

Budgetboef in 5 stappen
Start!
bottom of page